Inleiding Afdrukken E-mailadres

NOORD-HOLLANDSE WANDELSPORT BOND

’t Klinkt misschien gek, maar ik ben niet zo’n winterklant. IJs en sneeuw zien er op plaatjes en op TV schitterend uit, maar voor mij blijft dat synoniem met gladheid en als je eenmaal je heup hebt gebroken op een spekgladde Hoge Duinendaalseweg in Bloemendaal, hou je je leven lang een aversie tegen dat witte spul aan over. Vandaar dat ik altijd met verlangen uitzie naar de eerste echte verenigingswandeltocht van het seizoen; de wandeltocht door Oud-Amsterdam van ASV Ons Genoegen. Dan pas is de winter echt voorbij. Niet dat de Propagandawandeltochten die daar aan voorafgaan zoveel minder zijn; verre van dat. Zo verbaas ik me er altijd over dat wsv Het Gouden Boltje voor haar (vereniging is vrouwelijk, zegt het groene boekje) Propaganda- en Najaarswandeltochten altijd weer nieuwe startlocaties weet te vinden. Zo langzamerhand moeten ze toch alle horecabedrijven op het eiland wel eens langs geweest zijn, denk je. Nu weer in Den Hoorn: Inn ‘De Knip’ – nee, niet ‘In de Knip’ zoals ik eerst dacht, maar het Engelse inn en dan ‘De Knip’, vlak bij of liever nog bijna in het mooie duingebied van Texel. En vergeet onze Kennemer Jagers niet. Al voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn ze bereid om voor hun NHWB en niet te vergeten voor u, wandelaar, een Propagandawandeltocht vanuit Velserbroek vlakbij het natuurgebied ‘Spaarnwoude’ te organiseren. Chapeau en er op af met z’n allen. Het startlokaal ligt vlak achter het winkelcentrum van Velserbroek en is prima met het openbaar vervoer te bereiken.

Nog even terugkomend op die wandeltocht door Oud-Amsterdam. De wandeltocht is niet gepijld, dat kan ook helemaal niet in de stad, maar door een goede beschrijving is de route prima te volgen; trouwens alle straten hebben namen en zijn voorzien van naambordjes. En in dat laatste zit nou de kneep. Zouden ze in parken, natuurgebieden en het Amsterdamse Bos de paden ook namen geven en uiteraard ook voorzien van naambordjes of paddenstoelen, zoals bijvoorbeeld in het Amstelveense Thijssepark, maar ook in het Broersepark van diezelfde gemeente, dan was de noodzaak tot bepijling al een stuk minder. Nu gaan er steeds meer wandeltochten ten onder omdat de menskracht voor dat stuk intensieve buitenwerk gaat ontbreken. Natuurlijk is dat voor de wandelaar een vermindering van de service; het wandelt immers zo lekker weg, vooral langs onze nieuwe kunststof bordjes, die je al van ver ziet hangen en die er dermate professioneel uitzien, dat het weghalen door onverlaten eigenlijk te verwaarlozen is.

Gelukkig worden er voor u ook nog goed bepijlde wandeltochten uitgezet zoals die van wsv ‘Voorwaarts’ in het Twiske op 21 en 22 maart en van wsv ‘Op Stap ’94 in Almere op 28 en 29 maart, dus voorlopig hoeven we niet te wanhopen.

Copyright © 2012 Noord-Hollandse Wandelsport Bond. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is gratis open source software vrijgegeven onder de GNU/GPL Licentie.

Komende tochten

• 20-05 Beiaard Wandelmarathon Hoorn
  • 20-05 1e Natuurlijke Muggentocht
  • 26-05 - 27-05 10e Zuiderzeewandeltocht
  • 03-06 Wandeling in en rond de Beemster
  • 20-06 Midweekse wandeltocht

Wandelkalender

<<  Mei 2012  >>
 ma  di  wo  do  vr  za  zo 
   1  2  3
  7
1415161819